Honda CMX1100 REBEL

Den kraftfulla parallelltwinnen på 1084 kubik har samma maffiga karaktär och härliga ljud som förut, plus ett avancerat elektronikpaket med antispinn med inbyggd Wheelie Control, farthållare och tre förinställda körlägen via elektronisk gasreglering. Chassit bygger på kvalitetskomponenter som en 43 mm cartridge-gaffel, dubbla bakre stötdämpare med separat gasbehållare och radialmonterat fyrkolvsok framtill. Det sitter LED-lampor runtom och instrumenteringen är digital. Modellen finns även med Hondas populära 6-växlade dubbelkopplingsväxellåda (DCT).

Den A2-godkända CMX500 Rebel som lanserades 2017 var en kombination av traditionellt customstuk och nya spännande idéer. Honda ville locka yngre förare som ser motorcyklar som något mer än bara ett fordon – för dem är hojen en livsstil och ett uttryckssätt.

Rebels klassiska bobberstil tillsammans med modern design och funktion gjorde modellen enormt populär redan under första säsongen, och populariteten har hållit i sig sedan dess: 2021 var CMX500 Rebel den mest sålda customhojen i Europa. Många uppskattar Rebel för den stilrena och avskalade designen i originalutförande, medan andra ser hojen som ett oskrivet blad som de kan anpassa med tillbehör och styling efter tycke och smak.

Framgångarna med CMX500 Rebel banade väg för en större hoj på samma tema till 2021, alltså CMX1100 Rebel. Storasyskonet byggde vidare på 500-kubikarens framgångskoncept, men med mer effekt, karaktär och teknik.

Dessutom är CMX1100 Rebel ekonomisk att köpa och äga, vilket gör den till ett spännande alternativ för hojåkare av alla typer som vill byta upp sig eller byta hojkategori.

Mekaniskt sett är modellen oförändrad sedan 2023 men den fräschas upp med ett nytt färgalternativ, samtidigt som Honda lanserar den nya touringversionen CMX1100T Rebel.

Man kan säga att CMX1100 Rebel har två personligheter. Å ena sidan är den en bekväm glidarhoj, å andra sidan finns det gott om effekt och körglädje att plocka fram när vägen börjar svänga. Förare som byter upp sig från mindre hojar uppskattar 1100-kubikarens hanterbara storlek och vikt (sadelhöjden är låga 700 mm). Erfarna förare gillar hojens fina köregenskaper, den styva stålrörsramen, de seriösa fjädringskomponenterna och de effektiva bromsarna.

Oavsett erfarenhet så brukar de flesta falla för den stora parallelltwinnens prestanda och karaktär. Motorn kommer från storsäljaren CRF1100L Africa Twin, men är anpassad för ännu mer kraft i botten och mellanregistret plus ett maffigare avgasljud.

Elektronisk gasreglering öppnar upp för avancerade tekniska hjälpmedel som tre standardkörlägen med olika inställningar för att passa körförhållanden eller förarens önskemål. Inställningarna påverkar motoreffekt, motorbroms, antispinn med Wheelie Control och växlingsmönster på versionen med dubbelkopplingsväxellåda. Farthållare är standardutrustning.

Designmässigt är Rebel 1100 en modern, minimalistisk och kaxig bobber. Ovanpå de feta däcken sitter stilrena plåtskärmar och den klassiska runda strålkastaren kompletteras med modern teknik som LED-lampor, digital instrumentering och laddningsuttag för USB C i förvaringsutrymmet under sadeln.

Utrustning och design

• Avskalad och kraftfull design.
• LED-belysning runtom och strålkastare med fyra skarpa LED-lampor.
• Förvaringsutrymme och USB C-uttag under sadeln som öppnas med tändningslåset.
• Farthållare är standardutrustning.
• Ny touringversion med halvkåpa och sidoväskor.

Den kaxigt helsvarta CMX1100 Rebel har en avskalad stil som är skapad av samma amerikanska designstudio som ritade Rebel 500. Hojen är lång och låg med ett slimmat chassi och en läckert avrundad, tvåtonslackerad och skarvlös bränsletank på 13,6 liter. Den minimalistiska formgivningen och de naturliga proportionerna ger Rebel en kompakt och samlad silhuett.

Både fram- och bakskärmen är tillverkad av 1 mm tjock stålplåt som hålls på plats av gjutna aluminiumfästen. Hojen har massor av detaljer som förstärker den unika Rebel-designen. Den lågt placerade strålkastaren med 175 mm diameter är klassiskt rund, men på insidan sitter fyra moderna LED-lampor med ett skarpt och snyggt ljus. Hojens små runda blinkers med 55 mm diameter har också ett klassiskt utseende, men LED-bakljuset har en modernare design som matchar Rebels avancerade elektronik.

Sadeln är skålad för att ge ordentligt stöd när man accelererar hårt, samtidigt som stoppningen är mjuk och bekväm. Passagerarsadeln är lätt att montera när man ska skjutsa och lika lätt att ta bort för att få ett cleant utseende när man kör själv. Under förarsadeln finns ett förvaringsutrymme på 3 liter där det även sitter ett USB C-uttag för laddning.

En negativ LCD-skärm med 120 mm diameter visar all nödvändig information på ett tydligt sätt. Tändningslåset sitter på vänster sida nedanför bränsletanken och används även för att låsa upp sadeln. Styret är rent och snyggt med lättåtkomliga knappar vid vänster handtag för att välja körläge. Vid höger handtag sitter knapparna för farthållaren som är standardutrustning.

Motor

• Parallelltwin på 1084 kubik
• Stark och kul motorkaraktär
• Elektronisk gasreglering och maffigt avgasljud

Motorn är en parallelltwin på 1084 kubik med 8 ventiler och enkel överliggande kamaxel som levererar 64 kW vid 7000 varv/min och 98 Nm vid 4750 varv/min, alltså pigga siffror för att vara en glidarhoj. Tack vare ett tungt svänghjul finns massor av härligt bottenvrid, som sig bör på den här hojtypen.

Unicam-motorn med semi-torrsump är extremt kompakt och bidrar till hojens låga tyngdpunkt, samtidigt som den passar perfekt ihop med Rebels låga ram för att maximera markfrigången.

270 graders vevaxel och ojämn tändföljd ger en skön, pulserande motorgång. Även avgassystem, ventiltider och ventillyft bidrar till den pulserande känslan. Allteftersom varvtalet ökar så övergår det pulserande ljudet till ett mäktigt muller.

Föraren styr varvtalet via elektronisk gasreglering och bränsleinsprutning från en rejäl luftburk på 7 liter. Avgasljudet är anpassat så att det pulserar med låg frekvens och dov ton under 4000 varv/min, sedan ryter det ifrån starkare och mer högfrekvent på högre varvtal.

Vevhuset är delat horisontalt, vattenpumpen sitter i kopplingskåpan och termostaten är inbyggd i topplocket. DCT och manuell version har likadana vevhus med några små utvändiga skillnader. Kolvarnas rörelser tar ut varandra och neutraliserar sekundära vibrationer. Primära vibrationer elimineras med hjälp av dubbla balansaxlar. Vattenpump och oljepump drivs av balansaxlarna.

Vevaxeln har en pulsring med 10 grader mellan tänderna som känner av om motorn feltänder, vilket behövs för att uppfylla OBD2/EURO5-kraven. En annan EURO5-anpassning är LAF-givare (Linear Air Flow) i avgaskrökarna som mäter luft-/bränsleblandningen extremt noggrant.

Motorelektronik

• Elektronisk gasreglering
• Tre standardkörlägen och ett ställbart läge
• Antispinn med tre nivåer

Den elektroniska gasregleringen sköter körlägen och nivåer för antispinn med inbyggd Wheelie Control. Det finns tre förinställda körlägen som passar de flesta körförhållanden. Föraren väljer körläge med knapparna vid vänster handtag på styret och en indikator på instrumentskärmen tänds när antispinn aktiveras.

STANDARD har mellannivå för motoreffekt, motorbroms och antispinn. Läget passar avslappnad körning i låg fart på låga varvtal, samtidigt som det finns gott om kraft att släppa loss när man vill.

RAIN har låg nivå för motoreffekt och motorbroms och hög nivå för antispinn för att göra körningen säkrare på våta och hala vägbanor.

SPORT har hög nivå för motoreffekt, mellannivå för motorbroms och låg nivå för antispinn för utnyttja maximal prestanda.

USER är ett ställbart läge där man kombinerar nivåer som man vill. USER-inställningarna sparas automatiskt och behöver inte ställas in igen när tändningen har varit avstängd.

Chassi

• Svart, stilren stålrörsram framhäver Rebel-konceptet
• Stabil styrgeometri med smidiga köregenskaper
• 43 mm cartridge-framgaffel och bakre stötdämpare med separat gasbehållare, båda med justerbar fjäderförspänning
• Radialmonterat fyrkolvsok och 330 mm flytande skiva fram
• Breda däck med 130/70B18 fram och 180/65B16 bak

Stålrörsramen bygger på samma enkla konstruktion som på Rebel 500, med en tydlig designlinje som går diagonalt från framändan till bakändan. Den bulliga tanken ligger ovanpå ramens 35 mm huvudrör, vilket är grövre än på 500-kubikaren. De grova svingarmsrören (50,8 mm) ger ett bastant intryck som matchar ramen.

Hjulbasen är 1520 mm, styrvinkeln 28°, gaffelvinkeln 30° och försprånget 110 mm. Chassigeometrin ger hojen det rätta utseendet, men på samma gång är den lätthanterlig med stabila och exakta köregenskaper. Våtvikten är 223 kg.

Sadelhöjden är låg och lättillgänglig (700 mm) och körställningen är upprätt och avslappnad med mittplacerade fotpinnar. Tack vare den genomtänkta chassikonstruktionen har hojen hela 35 graders nerläggningsvinkel åt båda sidorna (uppmätt av Honda). CMX1100 Rebel gör med andra ord inte bort sig på slingriga vägar med hårnålskurvor.

Cartridge-framgaffeln har helsvarta ytterben med två komponenter av strängpressad och gjuten aluminium som glider utanpå 43 mm innerben med mörkblå titanoxidbeläggning. Bakfjädringen består av dubbla stötdämpare med 12,5 mm kolvstång och separat gasbehållare. Fjäderförspänningen är justerbar både fram och bak.

Frambromsen har ett radialmonterat monoblock fyrkolvsok som greppar en 330 mm flytande skiva och bak sitter ett enkolvsok och en 256 mm skiva, båda såklart med ABS. På de gjutna, femekrade aluminiumfälgarna sitter breda däck med dimensionen 180/65B16 bak och 130/70B18 fram.