Honda fortsätter att utveckla Neo Sports Café-designen på sin nakna fyrcylindriga pärla. Den nya 5-tums TFT-skärmen styrs smidigare med en ny knapp på styret. Motorn levererar fortfarande 70 kW och 63 Nm i fulleffektsversion, samtidigt som det finns en A2-modell. En stor nyhet för 2024 är att CB650R och CBR650R är de första Honda-hojarna som går att få med den helt nya automatkopplingen Honda E-Clutch där man kan växla med bara växelpedalen. Chassit bygger på kvalitetskomponenter som en Showa SFF-BP-gaffel, dubbla radialmonterade fyrkolvsok fram och greppiga däck med dimensionen 120/70-ZR17 fram och 180/55-ZR17 bak. Årsmodell 2024 är även uppfräschad med två nya färgalternativ och två nya färgkombinationer.
2024 är ett viktigt år för CB650R eftersom den tillsammans med syskonmodellen CBR650R går till historien som de första Honda-motorcyklarna med den nya tekniken Honda E-Clutch, som gör hojåkningen ännu roligare och bekvämare oavsett om man är nybörjare eller expert.
Modellöversikt
Neo Sports Café-designens retro-minimalism har fått sig en uppfräschning på CB650R, med ny strålkastare, luftintagskåpor, sadlar, bakända och bakljus medan den oförändrade bränsletanken ovanpå den snygga radfyran kompletterar hojens karakteristiska profil. Den nya 5-tums TFT-färgskärmen är tydlig i starkt ljus och kan anslutas till mobilen via appen Honda RoadSync. Med hjälp av en ny, mer lätthanterlig och bakgrundsbelyst knapp vid vänster styrhandtag kan föraren enkelt följa vägbeskrivningar och använda andra mobilfunktioner på skärmen
Motorn är samma kvicka och körglada pjäs som levererar 70 kW och 63 Nm med en härlig, varvvillig radfyrakaraktär som länge varit ett signum för Honda. Modellen finns också som A2-version med 35 kW. Dessutom går CB650R att få med den sprillans nya funktionen Honda E-Clutch som gör att man kan växla upp och ner utan att använda kopplingshandtaget. Chassit har samma fina köregenskaper som förut med massor av körglädje både på slingriga landsvägar och i stan. Stommen i bygget är en robust diamantformad stålram och fjädringen hanteras av en inverterad 41 mm Showa SFF-BP-gaffel och en Showabakdämpare.
Ekipaget hejdas effektivt med två radialmonterade fyrkolvsok och 310 mm flytande skivor fram, och på de gjutna aluminiumfälgarna sitter däck med dimensionen 120/70-ZR17 fram och 180/55-ZR17 bak.
CB650R uppdaterades ordentligt till 2021. Den största nyheten var en 41 mm inverterad Showa SFF-BP-framgaffel som förbättrade hojens köregenskaper rejält.
Andra uppdateringar var en EURO5-godkänd motor med samma effekt, något framflyttat styre, tydligare instrumentskärm, USB C-uttag under sadeln, plus nya sidokåpor och ny bakskärm.
CHASSI
- Showa 41 mm inverterad framgaffel av typen Separate Function Fork – Big
Piston (SFF-BP). - Radialmonterade fyrkolvsok och flytande skivor fram.
- Däckdimensionen är 120/70-ZR17 fram och 180/55-ZR17 bak.
Den diamantformade stålramen har pressade fästplattor för svingarmen och dubbla ovala rör med finjusterad styvhetsbalans (styvare runt styrhuvudet och mer flexibel i rören) för utmärkta köregenskaper med mycket respons till föraren. Styrvinkeln är 25,5°, försprånget 100 mm och hjulbasen 1 450 mm. Tjänstevikten är 205 kg (207 kg med E-Clutch).
Den inverterade 41 mm Showa-framgaffeln är av typen Separate Function Fork – Big Piston (SFF-BP). Konstruktionen är lättare och har bättre känsla, stötupptagning och kontroll, tack vare uppdelningen med dämpning med stor kolv i ena gaffelbenet och fjädermekanism i det andra. Konstruktionen är lättare och har bättre känsla, stötupptagning och kontroll tack vare uppdelningen med dämpning med stor kolv i ena gaffelbenet och fjädermekanism i det andra. Bakdämparen av enkelrörstyp har justerbar fjäderförspänning i 10 steg och verkar direkt på den böjda, formgjutna aluminiumsvingarmen.
Fram sitter två radialmonterade fyrkolvsok med 310 mm flytande skivor och bakbromsen har ett enkolvsok med en 240 mm skiva. Tvåkanals ABS är standardutrustning.
De gjutna aluminiumfälgarna har däckdimension 120/70-ZR17 fram och 180/55-ZR17 bak.
DESIGN & UTRUSTNING
- Vidareutvecklad version av Neo Sports Café-designen.
- Ny 5-tums färgskärm med mobilanslutning via appen Honda RoadSync för
navigering och andra mobilfunktioner. - Instrumentskärmen styrs med en ny, mer lätthanterlig och bakgrundsbelyst
knapp vid vänster styrhandtag. - Ny strålkastare och nytt bakljus med LED-lampor runtom.
Den avskalade Neo Sports Café-designen har en kompakt trapetsformad profil med extremt korta överhäng, där bakända, LED-bakljus och LED-strålkastare har nya spännande former. All annan belysning på hojen består också av LED-lampor.
Från framändan via de nya luftintagskåporna och bakåt är helhetsintrycket mjukare och kurvigare. Den långa bränsletanken har samma utformning som på syskonmodellerna, med mjuka linjer som framhäver motorn och övriga metallytor. Tanken huserar även tändningslåset. 35 graders styrutslag underlättar snäva svängar i låg fart.
Både förar- och passagerarsadeln är uppdaterade för att matcha den nya bakändan. Sadelhöjden är fortfarande 810 mm och under sadeln finns ett USB C-uttag för smidig mobilladdning. Direkt i förarens blickfång sitter en sprillans ny 5-tums TFT-färgskärm som är tillverkad med optisk bindning för att informationen ska synas bättre i starkt ljus. När skärmen tillverkas fylls luftspalten mellan täckglaset och TFT-displayen med ett transparent flytande lim som minskar reflexer. Skärmen har tre olika visningslägen och för första gången på CB650R kan den anslutas till mobilen via appen Honda RoadSync.
Tack vare den nya mobilanslutningen och en ny, mer lätthanterlig och bakgrundsbelyst knapp vid vänster styrhandtag kan föraren enkelt följa vägbeskrivningar på skärmen eller ringa och ta emot samtal eller lyssna på musik med ett Bluetooth-headset i hjälmen. Det är bara att ladda ner Honda RoadSync-appen gratis från Apple App Store eller Google Play Butik och ansluta mobilen till hojen.
MOTOR
- Max effekt 70 kW och max vridmoment 63 Nm.
- Finns med 35 kW för A2-körkort.
- Säkrare accelerationsgrepp med antispinn.
Motorn är samma pigga 649-kubikare med massor av körglädje tack vare den snabba respons genom hela registret och den imponerande varvvillighet som Hondas radfyror är kända för. Max effekt är 70 kW vid 12 000 varv/min och max vridmoment är 63 Nm vid 9 500 varv/min. Modellen finns också som A2-version med 35 kW.
Topplocket är kompakt med dubbla överliggande kamaxlar, cylinderdiameter och slaglängd är 67 x 46 mm och kompressionen är 11,6:1. Det sitter iridiumtändstift i topplocket, och luftintag på båda sidor av bränsletanken styr effektivt fartvinden till luftburken med ett härligt insugsljud.
Osymmetriska kolvmantlar minimerar kontakt med loppet och minskar friktion. Järntaggar på cylinderfodrens utsida ger lägre oljeförbrukning (och friktion) med bättre värmeöverföring. En tystgående kamkedja med vanadinbeläggning på nitarna minskar friktionsförluster. Tack vare invändiga vattenkanaler från topplock till cylindrar kan de flesta utvändiga slangarna slopas.
Motorn är kompakt både invändigt och utvändigt, med den sexväxlade växellådan och startmotorn i staplad layout. Cylindrarna lutar framåt 30°. Assisterande slirkoppling underlättar uppväxling och motverkar bakhjulets låsningstendens vid snabba nerväxlingar. Maskinen har även antispinn som kan stängas av.
Bränsleförbrukningen är 20,4 km/l (WMTC), vilket ger över 300 km räckvidd på en full tank som rymmer 15,4 liter. Motorstyrenhet och katalysator är uppdaterade för effektivare avgasrening och den EURO5- godkända motorn har fått en OBD2 syregivare.
Honda E-Clutch
- Världspremiär för ny Honda-teknik som gör att man kan köra iväg, växla och stanna utan att använda kopplingshandtaget, bara växelpedalen.
- Fabriksmonterat tillbehör (bara 2 kg högre tjänstevikt).
- Man kan använda kopplingshandtaget som vanligt om man vill.
- Bekvämare och roligare körupplevelse i många olika situationer.
Honda E-Clutch är en unik kombination av beprövad teknik från både quickshifter, manuell koppling och Hondas dubbelkopplingsväxellåda som gör körningen bekvämare och roligare för hojåkare på alla nivåer.Det kompakta systemet väger bara 2 kg och har samma koppling och växellåda som en vanlig hoj, men den stora skillnaden är att man inte behöver använda kopplingshandtaget när man växlar upp eller ner, utan man använder bara växelpedalen. Det gör att man växlar snabbare och säkrare, vilket såklart är supersmidigt vid aktiv och sportig körning. Man behöver inte ens använda kopplingshandtaget för att köra iväg eller stanna, så man kan sluta oroa sig för motorstopp vid trafikljus eller i ryckiga trafikköer.
Systemet aktiveras när motorn startas, men man kan alltid använda kopplingshandtaget som vanligt om man vill, och efter det aktiveras systemet igen, inom mindre än en sekund över ett visst varvtal och efter fem sekunder på lägre varvtal. Det går även att stänga av systemet med en knapp vid vänster styrhandtag och då tänds bokstaven M på instrumentskärmen.
En annan finess är att man kan ställa in växelpedalens motstånd i tre nivåer för att få den rätta känslan när man växlar: HARD, MEDIUM och SOFT som kan väljas separat för både upp- och nerväxling. Dessutom tänds en nerväxlingssymbol på instrumentskärmen om man kör för sakta på en växel.
Honda E-Clutch kopplar in och ur kopplingen utifrån hojens hastighet, gaspådrag, motorvarvtal, tryck på växelpedalen, vinkel på kopplingsmotorernas reduktionsväxel, utgående axelns rotationshastighet och aktuell växel. Kopplingen styrs av ett manöverdon med två motorer innanför kopplingskåpan, och när den kopplas in eller ur pausas tändning och insprutning under en bråkdels sekund så att växlingen går mjukt och fint i alla lägen.
Projektledaren för Honda E-Clutch, Junya Ono säger såhär om den nya funktionen: ”Vi har tagit fram Honda E-Clutch för att ge motorcyklister en ny upplevelse som kan göra körningen ännu roligare. Dessutom kör man på ett enklare och bekvämare sätt i stadstrafik. Vi hoppas att så många motorcyklister som möjligt testar vår nya funktion och njuter av den sportiga och flexibla känslan.”