Skip to main content

Hondas supersportpärla gör efterlängtad comeback i Europa! Den vassa radfyran levererar 89 kW vid 14 250 varv/min och är standardutrustad med assisterande slirkoppling och quickshifter för sportig landsvägskörning och snabba varvtider på bana. Till sin hjälp har föraren ett avancerat teknikpaket med elektronisk gasreglering från Hondas vägreggade MotoGP-replica RC213V-S, en 6-axlad tröghetsmätare, tre förinställda körlägen och två ställbara för justering av motoreffekt, motorbroms, Wheelie Control och antispinn med nio nivåer. Dessutom ingår kurvtagnings-ABS och Rear Lift Control i förarhjälpmedlen. Det kvicka och lätta chassit består av en dubbelrörsram och svingarm av aluminium, elektronisk styrdämpare, inverterad 41 mm Showa Big Piston-gaffel och Unit Pro-Link med Showa-dämpare.

Maffig bromskraft med dubbla 310 mm flytande skivor och radialmonterade fyrkolvsok framtill. Kåpdesignen är sportigt aggressiv med klassledande aerodynamik och kåpvingar för extra downforce. Innanför kåpglaset sitter en avancerad färgskärm där föraren enkelt håller koll på alla funktioner och inställningar. För den som bara kör på bana finns även ett racekit från HRC som tillbehör.

Precis som de andra hojarna i Hondas supersportfamilj kommer CBR600RR 2024 att säljas i färgerna Grand Prix Red HRC TriColour och den diskreta Matt Ballistic Black Metallic.

Hondas enormt populära CBR600RR har en lång och imponerande meritlista med massor av triumfer från roadracingbanor över hela världen. Till exempel prenumererade hojen på totalsegrar i supersport-VM från 2003 till 2008 och sedan igen 2010, 2012 och 2014. Den vann även det asiatiska roadracingmästerskapet från 2012 till 2016 och ST600-klassen i den japanska roadracingserien från 2003 till 2011 och 2013, 2014, 2016 och 2019. Dessutom körde alla hojar med CBR600RR-motorer i Moto2-klassen mellan 2010 och 2018, så tekniken är minst sagt väl beprövad.

CBR600RR försvann från den europeiska marknaden 2017 när trenden gick från supersporthojar mot nakna maskiner och äventyrsmodeller. Sedan dess har sportiga mellanklassare fått ett uppsving igen och 2021 återuppstod modellen i Japan och Thailand, så nu är tiden mogen för den mest renodlade av alla supersporthojar att göra efterlängtad comeback i Europa. CBR600RR 2024 är fullproppad med den senaste elektroniken och aerodynamiken från Hondas MotoGP-maskiner, och tillsammans med en extremt varvvillig radfyra får man garanterat en unik körupplevelse både på landsväg och bana.

Hondas supersportikon återvänder till Europa med en 599-kubiks radfyra som levererar 89 kW vid 14 250 varv/min och är standardutrustad med assisterande slirkoppling och quickshifter.

Det avancerade teknikpaketet är hämtat från MotoGP-replican RC213V-S och toppmodellen CBR1000RR-R och innehåller elektronisk gasreglering, antispinn med nio nivåer, kurvtagnings-ABS, Wheelie Control och Rear Lift Control.

Alla förarhjälpmedel styrs av en 6-axlad tröghetsmätare precis som på storasyskonet CBR1000RR-R Fireblade. Det finns tre förinställda körlägen och två ställbara lägen där föraren kan justera motoreffekt, motorbroms, antispinn och Wheelie Control.

Chassit består av en lätt dubbelrörsram och svingarm av aluminium, en inverterad 41 mm Showa Big Piston-gaffel och Unit Pro-Link med Showa-dämpare. Radialmonterade fyrkolvsok framtill står för imponerande bromskraft och en elektronisk styrdämpare bidrar med extra stabilitet.

Färgskärmen på instrumentpanelen visar alla system och inställningar med tre teman för landsväg, bana eller fordonsdata. Uppväxlingsindikator och tidtagning är uppskattade funktioner vid bankörning. Nödbromsvarning och elektronisk startspärr gör vardagsanvändningen säkrare.

Precis som Hondas andra supersporthojar finns CBR600RR 2024 i de två färgalternativen Matt Ballistic Black Metallic och Grand Prix Red HRC TriColour.

Motor

  • Varvvillig radfyra med 89 kW och 63 Nm.
  • Assisterande slirkoppling.

Radfyran på 599 kubik med 16 ventiler levererar 89 kW vid 14 250 varv/min och 63 Nm vid 11 500 varv/min. Kamaxlar, ventilfjädrar och vevaxel är tillverkade av specialanpassade material för att hantera de höga varvtalen med maximal hållbarhet. Cylinderdiameter och slaglängd är 67 x 42,5 mm och kompressionen är 12,2:1.

Insugs- och avgassystem och förbränning är ordentligt uppdaterade sedan CBR600RR såldes i Europa senast. Till exempel är spjällhusdiametern 44 mm och både spjällhus och insugsventiler är utformade för optimalt luftflöde längs hela insugsvägen med minimalt tryckfall, vilket tillsammans med elektronisk gasreglering ger jämnare gaskontroll särskilt i början av gaspådraget. En annan uppdatering av insuget är insugsportar med 2,2 % högre flödeskapacitet.

Ventiltiderna är också justerade så att insugsventilerna stängs 5° tidigare och avgasventilerna öppnas 5° senare, vilket ger effektivare in- och utflöde i förbränningskamrarna. Insugsventilerna har 27,5 mm diameter och avgasventilerna 22,5 mm. Topplocket är konstruerat för tändstift med lång gänga för att få plats med kylkanalen så nära tändstiftshålet och avgasventilen som möjligt för bättre kylning.

Avgassystemet är en 4-2-1-konstruktion med grov diameter för optimalt gasflöde på höga varvtal och en materialtjocklek anpassad för minimal vikt. Den nya större katalysatorn är en förutsättning för att hojen ska uppfylla EURO5-kraven.

En assisterande slirkoppling med gjutna aluminiumkammar motverkar bakhjulsstuds vid snabba nerväxlingar och gör kopplingshandtaget 32 % lättare att dra in jämfört med en konventionell koppling.

Motorelektronik

  • Elektronisk gasreglering från MotoGP-replican RC213V-S.
  • Antispinn med nio nivåer.
  • Tre förinställda körlägen plus två lägen med ställbar effekt, motorbroms, antispinn och Wheelie Control.
  • Standardmonterad quickshifter.

Den elektroniska gasregleringen på CBR600RR kommer från CBR1000RR-R Fireblade som i sin tur ärvde den från MotoGP-replican RC213V-S. Systemet har en lägesgivare i gashandtaget som skickar en signal till motorstyrenheten som vidarebefordrar signalen till spjällmotorn som justerar gasspjällens läge. Gashandtagets lägesgivare är anpassad med den rätta friktionen och en returfjäder som gör att handtaget känns så naturligt som möjligt genom hela rörelsen vid alla gaspådrag.

Förarhjälpmedlen som följer med den elektroniska gasregleringen är också hämtade från Fireblade, till exempel antispinn med nio nivåer och slirhastighetskontroll som övervakar förändring i slirhastighet utifrån fram- och bakhjulsrotation för att begränsa snabbt hjulspinn på ett mjukt sätt. Det gör att bakhjulsgreppet hanteras jämnare och naturligare tack vare programvara som bygger på feedback från racingförare över hela världen, inklusive HRC:s egna förare. Nivå 1 har minst ingrepp och nivå 9 mest ingrepp.

Det finns tre förinställda körlägen: Läge 1 för snabb körning, läge 2 för kul körning och läge 3 för bekväm körning, plus två ställbara lägen där föraren kan justera alla parametrar efter behov och önskemål. Det går att byta körläge och antispinnivå i de två ställbara körlägena medan man kör.

Motoreffekt har 5 nivåer där 1 ger maximal effekt. Motorbroms har 3 nivåer där 1 ger mest motorbroms, och Wheelie Control har också 3 nivåer (plus avstängd) där 1 har det minsta ingreppet.

Wheelie Control använder information från tröghetsmätaren om maskinens längdlutning tillsammans med fram- och bakhjulets hastighetsgivare. Funktionen begränsar framhjulslyft och håller samtidigt uppe vridmomentet så att man inte förlorar drivkraft.

Du växlar blixtsnabbt med den standardmonterade quickshiftern som bryter bränsletillförseln under en bråkdels sekund i växlingsögonblicket och ser till att drivkraften kommer tillbaka mjukt efter växlingen. Dessutom kan känslan i växelpedalen justeras i tre nivåer.

Chassi

  • Lätt dubbelrörsram och svingarm av aluminium.
  • 41 mm inverterad Showa Big Piston-gaffel. 
  • Bosch 6-axlad tröghetsmätare.
  • Elektronisk styrdämpare.
  • Radialmonterade fyrkolvsok och flytande skivor fram.

Konstruktörerna har gått igenom hela hojen för att spara vikt och förbättra prestandan, så att den nya utgåvan av CBR600RR lever upp till förväntningarna. Det har hänt mycket på teknikfronten sedan modellen såldes i Europa senast och det märks nog mest på den 6-axlade tröghetsmätaren från Bosch som nu ingår i det avancerade elektronikpaketet.

Tröghetsmätaren är en av hemligheterna bakom hojens snabbhet, eftersom den mäter alla rörelser och förhållanden och beräknar reaktioner 100 gånger i sekunden med Hondas egen algoritm för att kontrollera antispinn och kurvtagnings-ABS som är nytt för 2024.

Det nya ABS-systemet är 2,5 kg lättare än förra modellens elektroniska kombibroms-ABS och har en ABS-modulator och styrenhet från Nissin som får information från tröghetsmätaren och hjulhastighetsgivarna så att bromstrycket anpassas med extrem precision både rakt fram och i kurvor.

Rear Lift Control är också en ny funktion som tar hjälp av tröghetsmätaren för att maximera bromsprestanda och samtidigt hålla nere bakhjulet.

Stommen i chassit är en ihålig, formgjuten dubbelrörsram av aluminium. Hjulbasen är 1370 mm, styrvinkeln 24° 06’ och försprånget 100 mm. Aluminiumsvingen är 150 g lättare än på förra modellen, har förbättrad styvhetsbalans och mäter 569 mm från svingaxeln till bakaxeln. Tjänstevikten är 193 kg.

Den inverterade 41 mm Showa Big Piston-framgaffeln är fullt justerbar och har 15 mm längre gaffelben för större möjligheter att justera geometrin genom att flytta dem i styrkronorna. Bakfjädringen består av en fullt justerbar Showa-dämpare med Unit Pro-Link.

Frambromsen har två radialmonterade fyrkolvsok, 310 mm flytande skivor och en huvudcylinder med radiell kolv. Baktill sitter ett enkolvsok som greppar en 220 mm skiva. De gjutna aluminiumfälgarna är skodda med däck i dimensionen 120/70ZR17M/C fram och 180/55ZR17M/C bak.

CBR600RR är utrustad med en elektronisk styrdämpare som är specialtillverkad för modellen och anpassar sig efter farten och öppnar huvudventilen så att dämpningskraften minskar när man kör sakta. I höga hastigheter stängs ventilen så att dämpningskraften ökar och styrningen blir stabilare.

Design och utrustning

  • Klassledande aerodynamik.
  • Kåpvingar skapar downforce och mer framhjulsgrepp.
  • Instrumentering med TFT-färgskärm.

Kåpdesignen på CBR600RR är inte bara snygg, den fyller även en praktisk funktion – hojen har nämligen det lägsta luftmotståndet i klassen (0,555) med föraren hopkrupen bakom kåpglaset. Kåpvingar gör dessutom hojen stabilare in i kurvor och mer lättsvängd vid acceleration.

Konstruktörerna använde alla erfarenheter från CBR1000RR-R och RC213V-S för att samla vikten så nära hojens tyngdpunkt som möjligt, till exempel är LED-strålkastarna superkompakta och ABS-modulatorn är lättare än på förra modellen. Körställningen är anpassad för både landsväg och bana, med en 10 mm lägre bränsletankkåpa som ger föraren mer plats att krypa ihop när det går fort. Tankkåpan är dessutom smalare så att armarna får plats bättre i hopkrupen position. Kåpglasvinkeln är 38 grader för att minimera luftmotståndet i förhållande till olika kroppsställningar vid bankörning. Sadelhöjden är 820 mm.

Frontkåpans mittenparti är utformat för att styra så mycket fartvind som möjligt till kylaren och även släppa ut kylluften på baksidan när den har gjort sitt. Den nedre kåpan går långt bak mot bakdäcket och styr fartvinden neråt för att minska däckets luftmotstånd.

Kåpvingarna hjälper till att trycka ner framändan och behålla belastningen på framdäcket när man kommer in i kurvor, lutar sig och släpper frambromsen. De gör även hojen stabilare och snabbare genom resten av kurvan, samtidigt som formen är noggrant anpassad så att de inte skapar turbulens som påverkar chassits respons och känsla.

Färgskärmen på instrumentpanelen visar alla system och inställningar med tre teman för landsväg, bana eller fordonsdata. Ovanför skärmen sitter en uppväxlingsindikator med fem vita LED-lampor i rad som tänds och blinkar vid förinställda varvtal. Andra praktiska skärmfunktioner för bankörning är varvtid, antal varv och snabbaste varv.

All belysning på hojen består av LED-lampor och de lätta dubbla strålkastarna är placerade så att det får plats ett luftintag mitt i frontkåpan där trycket från fartvinden är som störst. Säkerhetsfunktionen nödbromsvarning är ansluten till ABS-modulatorn och ser till att främre och bakre blinkers blinkar vid plötsliga inbromsningar för att varna andra trafikanter.

Hojen är utrustad med en elektronisk startspärr som kräver att motorstyrenheten godkänner tändningsnyckelns ID-chip för att motorn ska kunna startas. Systemet har en röd LED-lampa på instrumentpanelen som blinkar varannan sekund i 24 timmar efter att tändningen har stängts av, sedan slocknar indikatorn men startspärren är fortfarande på.

Som en hyllning till Hondas långa racinghistoria har CBR600RR samma klassiska vinglogga på bränsletankkåpan som MotoGP-replican RC213V-S.

HRC RACEKIT

HRC har tagit fram ett racekit för CBR600RR som vässar motor, kurvtagning och grepp och sparar vikt. Man plockar bort alla detaljer för gatkörning, så kitet är bara avsett för bana och innehåller motorstyrenhet, kablage, topplockspackning, större kylare, avgassystem, framgaffel, stötdämpare och bromsskivor, samtliga plug-and-play.