Honda CMX1100D Rebel DCT

Nu har du chans att göra ett klipp på Hondas tuffa customhoj CMX1100 Rebel, kampanjen gäller nya hojar av 2024 års modell.

Den kraftfulla parallelltwinnen på 1084 kubik har samma maffiga karaktär och härliga ljud som förut, plus ett avancerat elektronikpaket med antispinn med inbyggd Wheelie Control, farthållare och tre förinställda körlägen via elektronisk gasreglering. Chassit bygger på kvalitetskomponenter som en 43 mm cartridge-gaffel, dubbla bakre stötdämpare med separat gasbehållare och radialmonterat fyrkolvsok framtill. Det sitter LED-lampor runtom och instrumenteringen är digital. Modellen finns även med Hondas populära 6-växlade dubbelkopplingsväxellåda (DCT).

Den A2-godkända CMX500 Rebel som lanserades 2017 var en kombination av traditionellt customstuk och nya spännande idéer. Honda ville locka yngre förare som ser motorcyklar som något mer än bara ett fordon – för dem är hojen en livsstil och ett uttryckssätt.

Rebels klassiska bobberstil tillsammans med modern design och funktion gjorde modellen enormt populär redan under första säsongen, och populariteten har hållit i sig sedan dess: 2021 var CMX500 Rebel den mest sålda customhojen i Europa. Många uppskattar Rebel för den stilrena och avskalade designen i originalutförande, medan andra ser hojen som ett oskrivet blad som de kan anpassa med tillbehör och styling efter tycke och smak.

Framgångarna med CMX500 Rebel banade väg för en större hoj på samma tema till 2021, alltså CMX1100 Rebel. Storasyskonet byggde vidare på 500-kubikarens framgångskoncept, men med mer effekt, karaktär och teknik.

Dessutom är CMX1100 Rebel ekonomisk att köpa och äga, vilket gör den till ett spännande alternativ för hojåkare av alla typer som vill byta upp sig eller byta hojkategori.

Mekaniskt sett är modellen oförändrad till 2024 men den fräschas upp med ett nytt färgalternativ.

Man kan säga att CMX1100 Rebel har två personligheter. Å ena sidan är den en bekväm glidarhoj, å andra sidan finns det gott om effekt och körglädje att plocka fram när vägen börjar svänga. Förare som byter upp sig från mindre hojar uppskattar 1100-kubikarens hanterbara storlek och vikt (sadelhöjden är låga 700 mm). Erfarna förare gillar hojens fina köregenskaper, den styva stålrörsramen, de seriösa fjädringskomponenterna och de effektiva bromsarna.

Oavsett erfarenhet så brukar de flesta falla för den stora parallelltwinnens prestanda och karaktär. Motorn kommer från storsäljaren CRF1100L Africa Twin, men är anpassad för ännu mer kraft i botten och mellanregistret plus ett maffigare avgasljud.

Elektronisk gasreglering öppnar upp för avancerade tekniska hjälpmedel som tre standardkörlägen med olika inställningar för att passa körförhållanden eller förarens önskemål. Inställningarna påverkar motoreffekt, motorbroms, antispinn med Wheelie Control och växlingsmönster på versionen med dubbelkopplingsväxellåda. Farthållare är standardutrustning.

Designmässigt är Rebel 1100 en modern, minimalistisk och kaxig bobber. Ovanpå de feta däcken sitter stilrena plåtskärmar och den klassiska runda strålkastaren kompletteras med modern teknik som LED-lampor, digital instrumentering och laddningsuttag för USB C i förvaringsutrymmet under sadeln.

Till 2023 får Rebel-familjen tillökning i form av touringversionen CMX1100T Rebel. Den nya modellen är långfärdsanpassad med en bred halvkåpa och hårda sidoväskor, och färgsättningen Gunmetal Black Metallic matchar hojens coola stuk.