Skip to main content

Hondas enormt populära äventyrshoj finslipas ytterligare med mer bottenvrid i den redan kraftfulla parallelltwinnen på 1084 kubik. Nytt för 2024 är även den nya versionen CRF1100L Africa Twin ES med Showas elektroniska fjädringsjustering EERA, värmehandtag och 12-voltsuttag. Dessutom har frontkåpa och sadel fått ny design på båda modellerna, plus ett större kåpglas med 5 höjdlägen och slanglösa däck. Det avancerade elektronikpaketet har en 6-axlad tröghetsmätare som hanterar körlägen, antispinn, kurvtagnings-ABS, Wheelie Control och Rear Lift Control. USB-uttag och farthållare är också standardutrustning. Självklart finns DCT med kurvtagningsavkänning som ett uppskattat tillval, med förbättrad funktion till 2024. Instrumentpanelen domineras av en stor 6,5-tums färgpekskärm med både Apple CarPlay®, Android Auto® och Bluetooth. Honda erbjuder även fyra specialanpassade tillbehörspaket: Urban, Rally, Travel och Adventure.

Det har hunnit gå 35 år sedan Hondas ursprungliga Africa Twin med modellbeteckningen XRV650 rullade in i Europa 1988. Långt senare återuppstod det legendariska namnet när CRF1000L Africa Twin lanserades 2016. Komponentmässigt hade den nya hojen inget gemensamt med sin anfader, men den ärvde hela äventyrsfilosofin som gjorde originalet till en framgångssaga.

Den fina balansen mellan effekt och låg vikt är en stor anledning till Africa Twins popularitet, både då och nu. CRF1000L Africa Twin var en modern allroundmaskin som blev enormt populär bland allt från globala äventyrare till pendlare och söndagsåkare, med över 85 000 sålda exemplar. Förklaringen är hojens smidiga och bekväma chassi och en motor med massor av användbar effekt.

Till 2018 fick både den manuella Africa Twin och den automatväxlade DCT-versionen elektronisk gasreglering med tre körlägen, antispinn med fler lägen och uppdateringar på insugs- och avgassidan som gav bättre motorrespons och härligare ljud. Samtidigt utökades Africa Twin-familjen med versionen Adventure Sports, som förutom årets uppdateringar var mer anpassad för långa äventyr med bättre vindskydd, större bränsletank och längre fjädringsväg.

2020 växte motorn till 1084 kubik tack vare längre slaglängd. Dessutom uppdaterades Adventure Sports* med Showas elektroniska fjädringsjustering EERA som tillval.

Grundmodellen av Africa Twin omarbetades ordentligt med en aggressiv och kompakt ökenrallydesign och ännu vassare offroadegenskaper. Förutom den större och starkare motorn var den nya modellen flera kilo lättare och levde verkligen upp till Hondas ursprungliga filosofi om optimal balans mellan kraft och vikt. Till 2022 finjusterades DCT-versionen för smidigare köregenskaper på ettan och tvåan och aluminiumpakethållare blev standardutrustning.

Inför 2024 tar Africa Twin ett stort steg i utvecklingen igen och får elektronisk fjädringsjustering som tillval, mer bottenvrid i motorn, DCT-förbättringar och ännu generösare utrustning.

CRF1100L Africa Twin har mycket fokus på offroadegenskaperna, och hojen både ser ut och känns som en riktig ökenrallymaskin. Till 2024 har Honda uppdaterat parallelltwinnens lufttillförsel, förbränning och avgassystem för att skapa mer vrid i låg- och mellanregistret. Resultatet är 7 % mer maxvrid (nu 112 Nm), medan effekten ligger kvar på 75 kW.

En annan nyhet för 2024 är att modellen finns i två varianter: dels CRF1100L Africa Twin med standardfjädring från Showa och dels CRF1100L Africa Twin ES med Showas elektroniska fjädringsjustering EERA. Med Showa EERA anpassar man enkelt dämpningsinställningar för alla förhållanden, plus att bakdämparens fjäderförspänning kan justeras medan man kör. CRF1100L Africa Twin ES är även standardutrustad med 12-voltsuttag och värmehandtag, precis som syskonmodellen Adventure Sports.

Båda Africa Twin-varianterna har samma starka stålram, aluminiumsving från CRF450R, chassigeometri, fjädringsväg och markfrigång, samtliga oförändrade från 2023. En viktig uppdatering till 2024 är dock nya fälgar med slanglösa däck som är lättare att laga längs vägen med hjulen på plats.

Dessutom har den nya hojen bättre långfärdskomfort tack vare ett nytt, större kåpglas med effektivare vindskydd och 5 höjdlägen som sitter på en frontkåpa med ny, aggressiv design.

En 6-axlad tröghetsmätare styr antispinn med 7 nivåer, Wheelie Control med 3 nivåer, kurvtagnings-ABS (med offroadläge), Rear Lift Control och kurvtagningsavkänning på DCT-versionen. Det finns fyra standardkörlägen: URBAN, TOUR, GRAVEL och OFF-ROAD.

Körställningen är anpassad för att ge föraren full kontroll i alla lägen, med en sadel som är smal framtill och ett högt placerat styre. Dubbla LED-varselljus förbättrar synlighet och säkerhet och farthållare som standard är bekvämt på längre turer. En 6,5-tums färgpekskärm visar all information om maskinens system och kan anslutas till Apple CarPlay®, Android Auto® och Bluetooth.

Årsmodell 2024 kommer att säljas i följande färger, alla med stilrena dekaler med en bergssilhuett:

  • Grand Prix Red
  • Trefärgad Pearl Glare White/Glint Wave Blue Metallic (bara CRF1100L Africa Twin ES)

Chassi

  • Ny version med Showas elektroniska fjädringsjustering EERATM utöver den vanliga versionen med Showas standardfjädring.
  • Lätt ram med separat bakram av aluminium, plus en lätt och styv svingarm från CRF450R ger optimalt bakhjulsgrepp och känsla.
  • En Bosch 6-axlad tröghetsmätare styr kurvtagnings-ABS med offroadläge för säkrare bromsning.
  • Nya 21/18-tumsfälgar för slanglösa däck.

CRF1100L Africa Twin ES är en ny version för 2024 med Showas elektroniska fjädringsjustering EERA. Systemet finns redan på Adventure Sports-modellen och optimerar dämpningskraften automatiskt i förhållande till fjädringshastigheten. Fjädringsvägen är densamma som på standardversionen, 230 mm fram och 220 mm bak.

Fjädringsstyrenheten justerar dämpningsnivån blixtsnabbt (15 millisekunder) utifrån information från tre källor: hojens hastighet (från motorstyrenheten), hojens lutning (från tröghetsmätaren) och framgaffelns beteende (från slaglängdsgivaren).

Systemet kan programmeras så att dämpningen anpassas automatiskt efter hojens hastighet och till exempel blir hårdare ju snabbare man kör. Dessutom kan systemet anpassa sig till specifika situationer och exempelvis förbereda fjädringen för landning efter hopp eller se till att framändan dyker mindre vid hård inbromsning.

Med Showa EERA väljer föraren enkelt mellan komfort i låg fart, stabilitet i hög fart, sportig prestanda på asfalt och optimal respons offroad med bara några tryck på pekskärmen.

Systemet har fem fjädringslägen:

  • MID är ett läge mellan HARD och SOFT med fokus på lättkördhet i många olika situationer. Det väljs automatiskt med körläge URBAN.
  • HARD är ett stabilt läge med den hårdaste dämpningen för touring med passagerare och bagage. Det väljs automatiskt med körläge TOUR.
  • SOFT är ett bekvämt läge med den mjukaste dämpningen för bättre komfort på ojämna vägar. Det väljs automatiskt med körläge GRAVEL.
  • OFF-ROAD är optimerat för lösa och ojämna underlag med gaffeldämpning som ökar gradvis i takt med fjädringshastighet, plus hårdare dämpning i stötdämparen. Det väljs automatiskt med körläge OFF-ROAD.

Fjädringsinställningarna ovan väljs automatiskt med respektive körläge, men i läge USER kan man finjustera fjäderförspänningen i 24 steg både fram och bak.

Standardversionen har en fullt justerbar 45 mm inverterad Showa cartridge-gaffel med lång fjädringsväg och dämpningsinställningar med utmärkt prestanda både på och utanför asfalten. Gaffelbenen sitter fast i styrkronor av aluminium (den övre är gjuten och den nedre smidd) med två skruvar uppe och nere per ben. Den ihåliga styrstammen är också av aluminium. Showa-bakdämparen har en 46 mm cylinder och separat gasbehållare för stabil dämpning även vid hård offroadkörning. Fjäderförspänningen justeras med en lättåtkomlig ratt vid stötdämparen.

Stålramens hållfasthet och styvhetsbalans är anpassade för optimala landsvägs- och offroadegenskaper. Ramen är styvare runt styrhuvudet för att ge föraren bättre känsla för framändans grepp. Samtidigt är ramens huvudrör smalare och rakare och det finns inget främre tvärrör. Markfrigången är 250 mm, hjulbasen 1575 mm, styrvinkeln 27,5° och försprånget 113 mm. Våtvikten är 231 kg för standardversionen och 233 kg för ES (DCT väger 242/244 kg).

Den separata bakramen av aluminium är bara 195 mm bred, vilket gör det lättare att nå ner till marken. Den lätta aluminiumsvingen från CRF450R bidrar till bättre bakhjulsgrepp och känsla. Ramens svingarmsfästen består av 600 MPa höghållfast stål och tvärröret ovanför som förbinder ramrören fungerar som övre stötdämparfäste (med kulled), vilket också hjälper till med bakhjulsgreppet.

Hemligheten bakom Africa Twins fina allroundprestanda är en 6-axlad Bosch MM7.10 tröghetsmätare (Inertial Measurement Unit – IMU) som sitter mitt i maskinen och mäter lutningsvinklar och rörelsehastighet i realtid. Mätaren kontrollerar bakhjulsgrepp via elektronisk gasreglering och antispinn, framhjulsgrepp via kurvtagnings-ABS, framhjulslyft via Wheelie Control och bakändslyft via Rear Lift Control. Den är dessutom en viktig del av Showas elektroniska fjädringssystem EERATM.

Tröghetsmätaren sammanställer lutningsvinkel, fartminskning (från hjulhastighetsgivarna) och hjulens slirhastighet för att reglera bromstrycket via ABS. Om den upptäcker plötsligt bakhjulslyft reglerar den också bromstrycket för att behålla stabiliteten. ABS har ett offroadläge och bakhjulets ABS kan även stängas av helt för offroadkörning (vid stillastående).

Frambromsen består av två kompakta radialmonterade fyrkolvsok, sinterbelägg och dubbla 310 mm vågformade flytande skivor. Baktill sitter en 256 mm vågformad skiva.

Nytt för 2024 är att trådekerfälgarna med däckdimension 90/90-21 fram och 150/70-18 bak nu har slanglösa däck som är lättare att laga längs vägen med hjulen på plats. Standarddäck är Metzeler Karoo Street 90/90-21M/C 54H och 150/70-19-R18M/C 70H, men grovmönstrade däck är också godkända: Michelin Anakee Wild 90/90-21M/C 54R TL och 150/70-18M/C 70R TL.

MOTOR

  • Parallelltwinnen på 1084 kubik levererar 7 % mer maxvrid (112 Nm) och är starkare i låg- och mellanregistret.
  • Kompressionen har ökat till 10,5:1 och även motorstyrenhet, ventiltider och insugs-/avgassystem är uppdaterade.
  • 8-ventils Unicam-topplock, semi-torrsump och slirkoppling.

Parallelltwinnen på 1084 kubik med 8 ventiler levererar 75 kW vid 7500 varv/min och 112 Nm vid 5500 varv/min (tidigare 105 Nm vid 6250 varv/min). Cylinderdiametern är 92 mm, slaglängden 81,5 mm och kompressionen 10,5:1 (tidigare 10,1:1). Jämfört med förra modellen är motorn betydligt starkare i låg- och mellanregistret där kraften brukar behövas mest.

Luftburkens luftintag är grövre (35 mm mot 29 mm) för större luftflöde och insugsrören ner till spjällhusen är 65 mm längre. Motorn matas via 46 mm spjällhus som sitter i linje med insugsportarna så att insugsluften får ett rakt och effektivt flöde. Motorstyrenheten har nya, optimerade inställningar och insprutningsvinkeln är anpassad för en direkt insprutning i förbränningskamrarna med dubbla tändstift.

Hondas Unicam-system med enkel överliggande kamaxel är ett arv från crossen CRF450R och tack vare den gjutna kamaxelns låga placering kan topplocket och hela motorn hållas väldigt kompakt. Insugsventilerna har 10,1 mm diameter och avgasventilerna 9,3 mm. Ventiltiderna är uppdaterade för att matcha förändringarna på insugssidan. Cylinderfodren är av aluminium för att spara vikt och en 270 graders vevaxel med ojämn tändföljd ger en skön, pulserande motorgång.

Motorn har kompakta yttermått tack vare att vevhuset är delat horisontalt, vattenpumpen sitter i kopplingskåpan och termostaten är inbyggd i topplocket. DCT och manuell version har likadana vevhus med några små utvändiga skillnader, och vattenpump och oljepump drivs av balansaxlarna.

Motorn har semi-torrsump och en oljebehållare nedtill i vevhuset. På så sätt blir oljetråget grunt och motorhöjden kan minimeras. Eftersom oljepumpen sitter direkt i oljebehållaren behövs ingen tryckmatningskanal, så där sparas vikt och utrymme. Kolvarnas rörelser tar ut varandra och neutraliserar sekundära vibrationer. Primära vibrationer elimineras med hjälp av dubbla balansaxlar.

Kopplingscentrum och tryckplatta av aluminium har hjälpkammar som underlättar uppväxling, och slirkammar för gasavslag och nerväxling. Växeltrumman i den 6-växlade manuella växellådan har samma konstruktion som på CRF450R för smidig och exakt växling.

Även ljuddämparen är omarbetad invändigt för att matcha uppdateringarna av luftburken. Den är lättare än på förra modellen och det nya innanmätet bidrar till bättre motorprestanda, med ett härligt pulserande avgasljud på låga varvtal och en djupare ton på höga varvtal.