Honda CMX500+ 2024

Honda CMX500+ 2024

Hondas A2-godkända, tuffa och kompakta customhoj med 500-kubiks parallelltwin.  Hojen är standardutrustad med assisterande slirkoppling, LED-lampor runtom och växelindikator. Specialversionen Rebel + har ett stilrent, fabriksmonterat tillbehörspaket med strålkastarkåpa, gaffelbensskydd och damasker i svart och rutmönstrad sadel.

Honda CMX500+ 2024

För många hojåkare i 20-årsåldern som tillhör den digitala generationen är motorcyklar mer än bara fordon. De vill ha en hoj som står för en livsstil och en attityd, och som ger uttryck för deras identitet. Dessa förare har andra förväntningar än de flesta andra motorcyklister och det märks på vilka hojar de gillar. Motorcyklarna måste passa deras livsstil och måste även kunna göras mer personliga. Precis en sådan hoj är CMX500 Rebel +, som bygger både på tradition och nya spännande idéer.

Designen är klassisk och tidlös, samtidigt som den har en egen och modern stil som gjorde modellen populär direkt när den lanserades 2017. Populariteten har hållit i sig sedan dess och under de senaste två åren har modellen varit den mest sålda customhojen i Europa. Dessutom är många av Rebel-ägarna tjejer.

Till 2020 blev Rebel mer bekväm och praktisk tack vare ny sadel, nya fjädringsinställningar och växelindikator. Den fick även LED-lampor runtom med ny strålkastare, nytt bakljus och LED-blinkers. Samtidigt uppdaterades avgassystemet med en ny avgasgivare för att uppfylla utsläppskraven EURO5.

Rebel är behändig och lättkörd och kan ses som ett oskrivet blad som är redo att anpassas efter ägarens önskemål. Mekaniskt sett är hojen oförändrad till 2024  och kommer till Sverige i Rebel S som Svart Pearl

Honda CMX500+ 2024

Utvecklingen av Rebel började i USA med målsättningen att sätta fart på fantasin hos en yngre generation av hojåkare, och erbjuda ett nytt och spännande alternativ till vanliga glidarhojar. A2-godkända Rebel drivs av en parallelltwin på 471 kubik med starkt bottenvrid och en effekt som levereras gradvis och jämnt. Tack vare att modellen är smal och har låg sadelhöjd är den lätt att hantera i låg fart. Körställningen är avslappnad och neutral med lätt utsträckta armar och fotpinnarna något framflyttade.

Rebels stålrörsram med moderna linjer syns tydligt i det avskalade chassit med bobberstil och feta däck. Det mesta på Rebel är svartlackerat och passagerarsadeln är lätt att ta bort och sätta tillbaka med två skruvar.

Utrustning och design

  • Låg och avskalad bobberstil
  • Negativ LCD-skärm med vit bakgrundsbelysning och växelindikator
  • Passagerarsadel och fotpinnar kan lätt tas bort
  • Finns med fabriksmonterade tillbehör

Konstruktörerna hade två nyckelord att hålla sig till när de satte sig vid ritbordet och började skissa på Rebel: ENKEL och RÅ. Det är dock en konst i sig att göra mycket av lite och att få till en minimalistisk design där alla detaljer är viktiga.

Rebel rullar på feta däck och har en låg och clean bobberprofil som kompletteras med en brant sluttande tank på 11,2 liter och ett grovt styre. Det gör att föraren sitter stadigt nere i hojen. Modellen utstrålar en egen personlighet från alla vinklar.

Den svarta färgen dominerar på Rebel och det framhäver både formerna och delar med a-ndra färger. All belysning består av LED-lampor och den runda strålkastaren har ett kompakt lyktglas med 175 mm diameter och en gjuten aluminiumsarg runtom. Det ovala och extremt tunna bakljuset med skyltbelysning matchar Rebels låga stuk. På sidorna sitter små runda LED-blinkers med 55 mm diameter och i främre blinkers finns även parkeringsljus.

Den kompakta hastighetsmätaren på 100 mm har en negativ LCD-skärm med vit bakgrundsbelysning som är både snygg och effektiv, med växelindikator och bränsleförbrukningsmätare. Tändningslåset sitter på vänster sida under bränsletanken.

Passagerarens sadel och fotpinnar är lätta att ta bort och bland tillbehören finns pakethållare, ryggstöd, tankpads, mätarkåpa och sidoväskor i nylon utöver skinnväskorna.

Såecialversionen Rebel+ version finns i  färgen Svart Pearl och då med följande fabriksmonterade tillbehör: strålkastarkåpa med rökfärgat kåpglas, gaffelbensskydd och damasker med retrostil och en specialsadel med rutmönster

Honda CMX500+ 2024

Motor

  • A2-godkänd vätskekyld parallelltwin på 471 kubik.
  • Härligt bottenvrid.
  • Assisterande slirkoppling förbättrar kontrollen.
  • Kraftig 120 mm ljuddämpare.

Rebels 471-kubiks vätskekylda parallelltwin med 8 ventiler är hämtad från den sportiga CBR500R. För att få bättre glidaregenskaper har man flyttat CBR-motorns fokus på höga varvtal mot mer bottenvrid genom att ändra inställningar för insprutning, ventiler och tändning. Den pigga kraften levereras jämnt över hela varvtalsregistret. Vridmomentet är som mest 43,3 Nm vid 6000 varv/min och maxeffekten är 34 kW vid 8500 varv/min.

Motorn har en fin balans mellan fysisk storlek och flexibel kraft. Borrning och slag är 67 x 66,8 mm och kompressionen är 10,7:1. I topplocket sitter vipparmar med rullar och ventilerna justeras med shims. Konstruktionen är lätt och innebär mindre ventilfjädertryck och friktion.

Kamkedjan (SV-typ) är tyst och har vanadinbehandlade nitar för mindre friktion och bättre slitstyrka. Insugsventilernas diameter är 26,0 mm och avgasventilerna har 21,5 mm diameter.

Räfflor på kolvmanteln minskar friktionen (en konstruktion som innebär större ytarea med spår där olja kan rinna för bättre smörjning). Ytbehandlingen består av nitrering och AB1-saltbad som ger ett skyddande oxideringsmembran.

Vevtapparna sitter 180° isär och bakom cylindrarna finns en primär balansaxel nära maskinens tyngdpunkt. Primär- och balansaxeldrev är fjäderbelastade för tystare gång. Vevaxelns motvikter är specialutformade för optimal balans och den låga vikten gör att motorn roterar fritt med mindre tröghet.

Vevhuset har centrifugalgjutna tunna cylinderfoder. Den invändiga konstruktionen minskar pumpförluster som kan uppstå med 180° vevtappar. Det djupa oljetråget rymmer 3,2 liter. Växellådan har sex växlar och är konstruerad för att vara lättjobbad, särskilt i stadstrafik. Den assisterande slirkopplingen gör att kopplingshandtaget går lättare och minskar bakhjulets låsningstendens vid snabba nerväxlingar.

Avgaserna går genom ett 2-1-system, först till katalysatorn och sedan genom två kammare i den kraftiga 120 mm ljuddämparen, som har ett tungt pulserande ljud som matchar motorns härliga vridmoment. Avgassystemet har även en avgasgivare av typen Linear Air Flow för att uppfylla utsläppskraven EURO5.

Chassi

  • Låg stålrörsram.
  • Bekväm fjädringskänsla fram och bak med gasstötdämpare baktill.
  • Breda däck med 130/90-16 fram och 150/80-16 bak.

Rebel har ett lågt stuk, där den snygga stålrörsramen greppar motorn på tre ställen och smalnar av vid sadeln för att föraren ska sitta bekvämt. Gaffelfjädrarnas hårdhet och gaffeloljemängden är anpassad för mjuk stötdämpning och en bekväm körupplevelse. Försprånget är 110 mm, styrvinkeln 28° och gaffelvinkeln 30°. Det ger tillsammans med 1490 mm hjulbas, låg sadelhöjd på 690 mm och mittplacerade fotpinnar en naturlig körställning med balanserad och neutral styrning.

Ramen är avrundad baktill på ett snyggt sätt som skapar en gräns mellan den tjockare sadeln och bakskärmen. Den fastskruvade bakramen av gjuten aluminium fungerar även som fäste för tillbehör.

Gaffelbenen med 41 mm diameter sitter 230 mm isär för den rätta stabiliteten, komforten och stilen. Svingarmen har 45 mm grova stålrör och fjädras av dubbla gasstötdämpare med 5 stegs fjäderförspänning.

Breda däck från Dunlop med dimensionerna 130/90-16 fram och 150/80-16 bak är standardmonterade. De gjutna 16-tumsfälgarna av aluminium har en stilren design och ekrarnas mönster går igen i frambromsskivan på 296 mm. Fram sitter ett tvåkolvsok och bak ett enkolvsok