Skip to main content

Hondas sportiga och mångsidiga mellanklassare CBR650R var den mest sålda sporthojen i Europa 2021. Den populära modellen både ser ut och känns som en äkta CBR-hoj tack vare modern teknik som en inverterad 41 mm Showa SFF-BP-gaffel, en varvvillig radfyra, antispinn, assisterande slirkoppling, USB C-uttag under sadeln och digital instrumentskärm. Årsmodell 2023 fräschas upp med nya färgsättningar.

CBR650F med helkåpa lanserades 2014 som en syskonmodell till den nakna CB650F. Det var en pigg fyrcylindrig maskin i mellanklassen som höll till i den sportiga änden av sporttouringskalan. Fem år senare ersattes CBR650F av den nya CBR650R som hade mer fokus på de sportiga egenskaperna och var en ganska ovanlig maskin, alltså en fyrcylindrig sporthoj med körglädje och fartkänsla på supersportnivå, som samtidigt var tillräckligt praktisk och ekonomisk för att funka både för vardagspendling och snabba helgutflykter på kurviga favoritvägar.

Den nya modellen gjorde succé direkt och 2021 sålde den till och med bäst av alla sporthojar i Europa. Samma år uppdaterades framgaffeln och ett gäng praktiska detaljer.

Till 2023 fräschas båda färgalternativen upp med nya grafiska detaljer.

CB650R uppdaterades ordentligt till 2021. Den största nyheten var en 41 mm inverterad Showa SFF-BP-framgaffel som förbättrade hojens köregenskaper rejält.

Andra uppdateringar var en EURO5-godkänd motor med samma effekt, tydligare instrumentskärm, USB C-uttag under sadeln, plus nya strålkastare, sidokåpor och bakskärm.

CBR650R 2023 säljs i två färgalternativ:

 

  • Mat Gunpowder Black Metallic med NYA svarta motorkåpor och ventilkåpa, blå grafikdetaljer och röd stötdämparfjäder.
  • Grand Prix Red med NYA svarta motorkåpor och ventilkåpa, svart framskärm och nedre kåpa samt röd Honda-logga och stötdämparfjäder.

CHASSI

  • Showa 41 mm inverterad framgaffel av typen Separate Function Fork – Big Piston (SFF-BP)
  • Radialmonterade fyrkolvsok och flytande skivor fram
  • Framdäcket är 120/70-ZR17 och bakdäcket 180/55-ZR17

Den diamantformade stålramen har pressade fästplattor för svingarmen och dubbla ovala rör med finjusterad styvhetsbalans (styvare runt styrhuvudet och mer flexibel i rören) för balanserade köregenskaper med mycket respons till föraren. Styrvinkeln är 25,5°, försprånget 101 mm och hjulbasen 1 450 mm. Tjänstevikten är 208 kg.

Den inverterade 41 mm Showa-framgaffeln är av typen Separate Function Fork – Big Piston (SFF-BP). Konstruktionen är lättare och har bättre känsla, stötupptagning och kontroll, tack vare uppdelningen med dämpning med stor kolv i ena gaffelbenet och fjädermekanism i det andra.  Bakdämparen av enkelrörstyp (nu med röd fjäder) har justerbar fjäderförspänning i 10 steg och verkar direkt på den svängda, formgjutna aluminiumsvingarmen.

Fram sitter radialmonterade fyrkolvsok och 310 mm vågformade, flytande skivor. Bakbromsen har ett enkolvsok och en 240 mm skiva. Tvåkanals ABS är standardutrustning.

De gjutna aluminiumfälgarna har däckdimension 120/70-ZR17 fram och 180/55-ZR17 bak.

DESIGN & UTRUSTNING

  • Minimala sidokåpor och bakskärm/skylthållare
  • Tydlig digital instrumentskärm
  • USB C-uttag under sadeln
  • Nya svarta motorkåpor och ventilkåpor på båda färgalternativen

Den aggressiva helkåpan med dubbla LED-strålkastare förstärker hojens sportighet, samtidigt som den är öppen på sidorna för att visa upp den snygga radfyran.

Bakändan är minimal med extremt kompakt sadel, bakskärm och sidokåpor.

Körställningen är sportigt framåtlutad med clip-on-styret placerat under den övre gaffelkronan och bakåtflyttade fotpinnar. En praktisk funktion för smidig mobilladdning är USB C-uttaget under sadeln som är 810 mm hög.

Den tydliga instrumentskärmen har indikatorer för vald växel, uppväxling och högsta varvtal.

Till 2023 uppdateras båda färgalternativen med nya svarta motorkåpor och ventilkåpor. Mat Gunpowder Black Metallic har nya blåa detaljer på bränsletank, bakända och kåpor samt röd stötdämparfjäder. Grand Prix Red har en ny svart framskärm och nedre kåpa med en röd Honda-logga som matchar den röda stötdämparfjädern.

 

MOTOR

  • Max effekt 70 kW och max vridmoment 63 Nm, finns även med 35 kW för A2-körkort
  • Antispinn
  • Assisterande slirkoppling

649-kubikaren med 16 ventiler är anpassad för maximal körglädje, med den snabba respons genom hela registret och den imponerande varvvillighet som Hondas radfyror är kända för. Max effekt är 70 kW vid 12 000 varv/min och max vridmoment är 63 Nm vid 9 500 varv/min. Modellen finns också som A2-version med 35 kW.

Topplocket är kompakt med dubbla överliggande kamaxlar, cylinderdiameter och slaglängd är 67 x 46 mm och kompressionen är 11,6:1. Det sitter iridiumtändstift i topplocket, och luftintag på båda sidor av bränsletanken styr effektivt fartvinden till luftburken med ett härligt insugsljud.

Osymmetriska kolvmantlar minimerar kontakt med loppet och minskar friktion. Järntaggar på cylinderfodrens utsida ger lägre oljeförbrukning (och friktion) med bättre värmeöverföring. En tystgående kamkedja med vanadinbeläggning på nitarna minskar friktionsförluster. Tack vare invändiga vattenkanaler från topplock till cylindrar kan de flesta utvändiga slangarna slopas.

Motorn är kompakt både invändigt och utvändigt, med den sexväxlade växellådan och startmotorn i staplad layout. Cylindrarna lutar framåt 30°. Assisterande slirkoppling underlättar uppväxling och motverkar bakhjulets låsningstendens vid snabba nerväxlingar. Maskinen har även antispinn som kan stängas av.

Bränsleförbrukningen är 20,4 km/l (WMTC), vilket ger över 30 mils räckvidd på en full tank som rymmer 15,4 liter.

För att motorn skulle uppfylla EURO5-kraven inför 2021 uppdaterades motorstyrenhet, kamnockar, ventiltider, avgasrör, katalysator och ljuddämpare, plus att vevaxeln fick en ny pulsring.