Skip to main content

Hondas charmiga retrohoj i miniformat är utrustad med en luftkyld 124-kubikare, fem växlar, stålram, inverterad framgaffel, 12-tumshjul och IMU-styrd ABS. Elektroniken är modern med LED-lampor runtom och digital instrumentskärm.

Hojens retrodesign flörtar med den klassiska Monkey från slutet av 60-talet, och årsmodell 2023 kommer att säljas i den nya färgen Pearl Shining Black och de uppdaterade Banana Yellow och Pearl Nebula Red, som alla har ram, framgaffel, svingarm och stötdämparfjädrar i matchande färg samt skotskrutig sadel.

23YM HONDA MONKEY 125

Honda Monkey är nog mest känd som en liten och charmig 70-talsikon, men den dök faktiskt upp redan 1961. Från början togs modellen fram som en knattehoj på 49 kubik för nöjesparken Tama Tech i Tokyo. Den blev så populär att Honda utvecklade en gatversion som började exporteras till Nordamerika och Europa 1963. Modellen hade en karakteristisk kromad tank, hopfällbart styre och 5-tumshjul utan fjädring.

Det som gjorde maskinen så populär var den gulliga designen, det minimala formatet, den låga vikten och massor av smidig körglädje i stadstrafik. 1969 växte hjulen till 8 tum och 1970 blev modellen ännu populärare, tack vare den löstagbara framgaffeln som gjorde att maskinen fick plats i bagageutrymmet på småbilar.

1978 började Monkeys riktiga glansdagar när designen uppdaterades med en droppformad bränsletank, samtidigt som modellen blev enormt populär bland husbilsägare som ville ha ett smidigt fordon att ta sig fram med när de hade parkerat husbilen. Det var under den här perioden som Monkey fick sina miljontals anhängare. Den 3-växlade växellådan med centrifugalkoppling gjorde maskinen mer lättkörd än en vanlig motorcykel, och på så sätt fick tusentals förare sin första mc-upplevelse på just en Honda Monkey.

Modellen var  kul och lättkörd att den antagligen har betytt mer än någon annan maskin för att sälja in begreppet motorcyklar hos den breda allmänheten. Monkey har verkligen en tidstypisk design med sina bulliga däck, aphängarstyre i miniatyr, den lilla bränsletanken och den stora sköna sadeln, men samtidigt är både stilen och populariteten tidlösa.

2018 återuppstod den legendariska Monkey i modern tappning. Den nya utgåvans design var inspirerad av originalet, men den var byggd för att vara en kul och praktisk 125-kubikare för dagens mc-marknad. 2022 uppdaterades Monkeys motor och fjädring, växellådan fick en till växel och flera detaljer förbättrades för att hojen skulle bli ännu mer körglad och användbar i vardagen.

 

MODELLÖVERSIKT

Den luftkylda tvåventilsmotorn med 6,9 kW och 11 Nm från syskonmodellen MSX Grom är en driftsäker och lättkörd maskin med fem växlar för bättre komfort i högre hastigheter och på längre sträckor. Stålramen med inverterad framgaffel och dubbla bakre stötdämpare rullar lätt på smidiga 12-tumshjul som bromsas med IMU-styrd ABS.

Designmässigt känner man igen Monkey på klassiska detaljer som det höga styret, den lilla ovala bränsletanken, den tjocka sadeln och det uppdragna avgassystemet. Årsmodell 2023 är en hyllning till 1967 års Monkey som hade tidstypisk skotskrutig sadel och var den första versionen som såldes i Japan.

MOTOR

  • Luftkyld 124-kubikare med 6,9 kW och 11 Nm
  • Fem växlar för avslappnad körning i högre hastigheter 
  • EURO5-godkänd

Monkeys 124-kubikare är byggd för att vara kul och lättkörd. Den har enkel överliggande kamaxel, 50 mm cylinderdiameter, 63,1 mm slaglängd och 10,0:1 i kompression. Motorn levererar 6,9 kW vid 6750 varv/min och 11 Nm vid 5500 varv/min.

En regleringsplatta styr insugsluftens väg till en insugskanal som är utformad för optimalt luftflöde. Luftburkens form bidrar också till det effektiva luftflödet som i sin tur gör motorn vridstark och lätthanterlig. Motorn är EURO5-godkänd med en kompakt katalysator i avgassystemet, vars längd är optimerad i förhållande till insugssidan, samtidigt som ljuddämparen med en kammare ger ifrån sig ett härligt avgasljud.

Den femväxlade växellådan är anpassad för bekväm körning i högre hastigheter och på längre sträckor, med en toppfart på 91 km/h. Kopplingen manövreras manuellt som på stora hojar, men tack vare de små 12-tumshjulen, det behändiga formatet och den fina balansen är Monkey mycket smidigare än fullvuxna modeller i tät och långsam stadstrafik.

Bränsleförbrukningen är bara 0,15 liter per mil (WMTC) tack vare lågfriktionsteknik som förskjuten cylinder och rullvipparmar. Dessutom bidrar den elektroniska bränsleinsprutningen till effektiv förbränning.