GOLDWING TOUR DCT 2021 – hojen som har allt!

Hondas lyxiga Gold Wing ’Tour’ – genomgick en omfattande uppdatering 2018 – med radikal viktminskning, dubbel ”wishbone” framfjädring, helt ny, sexcylindrig motor och 7-växlad dubbelkopplings-alternativ, får till 2021 ökad bagagekapacitet, en mer avslappnad passagerarposition, nytt sadelmaterial och uppgraderad ljudkvalitet. Den omfattande specifikationen innehåller 7-tums TF-skärm, gyrokompass navigering, Apple CarPlay™, Android Auto™, elmanövrerat kåpglas, Smart Key-system, 4 körlägen, HSTC och Hill Start Assist – understryker dess status som en flaggskeppsmodell för ny teknik.

Sedan den ursprungliga lanseringen som en naken 1000cm3-maskin år 1975 har Honda Gold Wing alltid representerat det ultimata för tvåhjuliga resor. Och det är en motorcykel som har varit mycket på sin egen resa, vuxit i fysisk storlek och förskjutning underårtiondena , samtidigt som den skapat sig ett namn som en motorcykel som erbjuder oöverträffad lyx, kvalitet och komfort.

För 2018, gjordes en radikal avvikelse från vad som skulle ha varit en traditionell uppdatering av modellen. GL1800 Gold Wing* och Gold Wing ’Tour’ tog en ny riktning och, helt nya rakt igenom, blev snyggare, lättare och smidigare – samtidigt som den fick en mängd nya funktioner för att cementera Gold Wings rykte som ett tekniskt flaggskepp, inklusive alternativet med 7-växlad Dual Clutch Transmission (DCT).

Och, som ett resultat tog Gold Wing Tour ytterligare ett kliv, för att nå ut till en yngre generation av motorcyklister som kan ha förbisett – eller helt enkelt inte varit medveten om – den tidigare modellens fantastiska egenskaper. År 2020 kom modellen i standardutförande med LED dimljus, större passagerarhandtag plus förbättringar av fjädring och smidigare manövrering i långsam hastighet, som ett komplement till den vridstarka sexcylindriga motorn i hjärtat av Hondas lyxiga touringmaskin.

Till 2021 får Gold Wing Tour större bagageutrymme, förbättrad passagerarkomfort och en uppgradering av ljudanläggningen.

 

Gold Wing Tour’s motor och chassi utformades unisont för 2018 års omfattande uppdatering, med en framåtflyttad körposition och en mycket kompaktare motorcykel. Aluminiumbalksramen är uppbyggd kring en dubbel ”wishbone” framgaffel, som gör att motorn kan monteras längre fram i maskinen – eftersom framhjulet rör sig upp och ner i ett mer vertikalt plan – samtidigt som den ger hög kvalitet vad gäller fjädringsreglering och främre stabilitet tack vare dess styvhet och minskade friktion. Fjädringsdämpning justeras elektriskt.

Trots ett mer slimmat yttre förlorar den 24-ventileter sexcylindriga motorn ingen av sin kraft, med en lavin av vridmoment och beroendeframkallande effektleverans. Tillägget av elektronisk gasreglering (TBW) har fört med sig 4 körlägen: TOUR, SPORT, ECON och RAIN; där karaktären hos bromssystemet Dual Combined Brake System (D-CBS) ändras beroende på vilket körläge som valts. Hill Start Assist (HSA) och Tomgångsstopp (hos DCT-alternativet) erbjuder enkel användning och förbättrar dess bränsleeffektivitet. Honda Valbara Vridmomentkontroll (HSTC) säkerställer högsta dragkraft hos bakhjulet.

Den manuella växellådan är 6-stegad, medan DCT har 7 växlar, vars kopplingskänsla, växlingshastighet och varvtal för upp/nedväxlingar är skräddarsydda speciellt för respektive körläge. Den har också en funktion för krypkörning framåt och bakåt. Den manuellt växlade maskinen har samma elektriska back-system som tidigare.

Gold Wing Tour erbjuder en total känsla av frihet, där ren körglädje och prestanda matchas av snygg design. En aerodynamiskt effektiv kåpa styr effektivt fartvinden runt föraren, medan vindrutan har elektrisk höjdjustering. Sadeln erbjuder hela-dagen-komfort och har för 2021 fått ett nytt mocka/syntetiskt läderöverdrag. Vinkeln på passagerar-ryggstödet är också mer avslappnad. Uppgraderade högtalare förbättrar ljudkvaliteten. Och funktioner som Smart Key-manövrering, AppleCarPlay™, AndroidAuto™ och Bluetooth™ gör tillvaron än mer bekväm.

Design och utrustning

  • Slimmade linjer med en modern stil
  • Gott om bagageutrymme för helgtouring ; toppboxen växer till 61L
  • Ny sadelöverdrag av mocka / syntetiskt läder, komfortablare passagerarryggstöd med mer tillbakalutad vinkel.
  • Uppgraderad ljudkvalitet
  • Elektrisk vindruta justerbar för vinkel och höjd
  • Farthållaren fungerar smidigt via elektroniska gasreglaget (TBW)
  • 7-tums TFT-skärm ger kör-, navigering och ljudinformation
  • Apple CarPlay™ och Android Auto™ för smartphone-sammankoppling
  • Full LED-belysning , LED-dimljus och auto-avstängande blinkers
  • Smart Key för smidig styrning av tändning och bagagelås
  • Två USB Type-C-uttag

Gold Wing Tours linjer utstrålar en finslipad, atletisk stil. Designen har en unik silhuett och där komfort samlirar med de dynamiska förmågorna hos chassi och motor, med den traditionellt lyxiga GoldWing-nivån vad gäller passform, finish och materialval. Dess ”ansikte” är djärvt framåt-strävande; i kombination med den kompakta kåpans proportioner, som tillsammans ger en energisk signatur.

Huvudlinjen hos motorcykeln, som sträcker sig framifrån och bakåt, lyfter fram de olika övre och nedre chassidetaljerna samtidigt som den tydligt framhäver maskinens minskade storlek. En central del är kåpan med sina skarpa och plana ytor och den nyanserade aerodynamiska detaljeringen. Det lägger till en spänning som antyder den prestanda som erbjuds.

Andra höjdpunkter är den dubbla ”wishbone” framfjädringen, sex-cylindriga motorn, avgassystemet – där skönhet och funktion samlirar perfekt. Allt som allt har designelementen en banbrytande stil, underbyggd av fantastiska nivåer av teknik och elektronik.

Komfort, värmehantering och, viktigast av allt, lufthantering står också högt upp agendan vad som är viktigt hos Gold Wing Tour. Kåpan styr luftflödet runt föraren och passageraren, och ger samtidigt effektivt en behagligt svalkande bris.

En större elmanövrerad vindruta som manövreras från vänster styrhalva ger utmärkt vindskydd men, samtidigt, en känsla av rymd och frihet när det krävs. Rutans vinkel och höjdjustering är steglös. Större vindruta finns som tillbehör, liksom en fullt justerbar vindavstyrare för armar och överkropp och fasta avstyrare för underbenen och fötterna.

Ur sittande perspektiv är förar- och passagerarplatserna separata. Medan föraren kan njuta av totalt fokus på att köra, är passagerarens sadelform bekväm och stödjande samtidigt som den underlättar rörelsefrihet och att enkelt nå marken. Både förare och passagerare kan nu dra nytta av ett nytt lyxigt sadelöverdrag av mocka/syntetiskt läder ;och där vinkeln för passagerarens ryggstöd har ändrats från 16° till 23°.

All belysning är av LED-typ och Gold Wing Tour kommer dessutom med dubbla LED-dimljus. Den nedre delen of strålkastarna använder 5 polerade optiska linser på vardera sida för att skapa en lågt placerad ”Jewel-Eye” ljussignatur. Vid helljus (i den övre delen) skapas ett stereoskopiskt intryck. De främre blinkerserna är integrerade hos sidospeglarna, och blinkersfunktionen har även automatisk avstängning; där systemet jämför hastighetsskillnad hos fram och bakhjul och beräknar när det är dags att avbryta blinkersfunktionen i förhållande till den aktuella situationen.

Vid körning visas hastigheten som har ställts in med farthållaren (som finns på höger styrhalva) i det nedre vänstra området hos hastighetsmätaren. Genom det elektroniska systemet för gasreglering, det så kallade TBW-systemet, uppnås en smidig övergång till den angivna hastigheten och ultramjuk gång, särskilt när man kör uppför. När det gäller modellen med manuell växellåda , deaktiveras farthållaren om kopplingshandtaget trycks in, bromsen aktiveras, eller gasreglaget vrids.

För DCT-varianten (i AT-läge) gäller att – efter att ha avslutat fartminskning med farthållaren i drift – och för att återuppta den tidigare hastigheten – återgår Gold Wing till förinställd hastighet enligt ett lämpligt växlingsschema.

Lyxig instrumentering skapar en unik cockpit. Olika färger med låg kontrast med mörka toner appliceras på reglagen, varav de perifera områdena bildar konformade nivåskillnader för att skapa en känsla av djup. En ring med en metalltextur omger varje reglage, och där graderingen glöder med LED, vilket ger en djup och en lugn, cool touch.

Den 7-tums fullfärgs TFT flytande kristall-instrumenteringen ger all information för ljud-och navigationssystemet, samt körlägen och fjädringsjustering. Information visas i differentierade segment i en mycket funktionell ordning, så att föraren kan se alla relevanta data med minsta möjliga ögonrörelse.

Ljusstyrka justeras automatiskt (där den maximala ljusstyrkan på skärmen är 1000 cd) och föraren kan också välja mellan 8 ljusstyrke-nivåer. Däcktryck visas som en numerisk figur i det nedre vänstra området av instrumenten.

I centrum hos mittkonsolen och Smart Key finner du Guldvinge-emblemet. Dess skarpa 3D, tvåfärgade kromdesign förenar styrka och värdighet hos ett lejonhuvud med majestätiska vingarna hos en örn redo att flyga fram med öppna klor. Med smart Key aktiveras alla motorcykel system och innehåller även nödnyckeln. Tändningen och styrlåset kan slås på eller av med Smart Key i fickan.

För 2021 ger ytterligare 11L hos den bakre toppboxen en total lastkapacitet på 121L. Exklusivt designade innerväskor finns som tillbehör. Bagageväskorna hanteras enkelt. Med Smart Key närvarande räcker det med ett knapptryck för att låsa upp alla väskor. Det är också möjligt att tillfälligt låsa upp via fjärrkontroll; upplåsningsknappen på Smart Key gör det möjligt för passageraren att omedelbart få tillgång till väskornas innehåll. Hydrauliska spjäll jämnar ut öppningen och stängningen av locken. Att trycka och hålla in samtalsknappen resulterar i att blinkerserna blinkar.

Gold Wing Tour är kompatibel med Apple CarPlay™ och Android Auto™, så att föraren kan använda den personliga informationen och innehållet hos sin smartphone, till exempel telefonnummer och musikspellistor. Bluetooth-anslutning finns och det finns två USB Type-C-uttag att tillgå.

Ny-uppgraderade, lätta högtalare ger superb ljudkvalitet med levande närvaro. En passagerar-ljudkontroll finns tillgänglig för att säkerställa en ännu trevligare körupplevelse; reglagen är placerade på den övre delen av den högra sidoväskan – justering av volymen, byta ljudkälla och snabbspolning är möjligt.

Navigationssystemet visas på 7-tums, fullfärg TFT flytande kristall-instrumenteringen, i det centrala området av skärmen och innehåller en gyrokompass – vilket gör det möjligt att få fortsatt vägledning även inne i en tunnel. Avbokning av någon waypoint eller att välja ”kör hem” under körning är också möjligt. Kartorna är uppdaterade och erbjuder även möjligheten att ange upp till 99 olika waypoints för detaljerad färdplanering.

Bränsletankens kapacitet är 21 liter med en bränsleekonomi på 5,5 liter/100km.

Chassi

  • Gjuten, dubbelsektions aluram
  • Dubbel wishbone framfjädring och Pro-Arm stötdämpare bak
  • Främre och bakre dämpningsnivå justeras för att passa valt körläge
  • Bakre fjäderförspänning elektriskt justerbar
  • ABS och kombi-bromssystem (D-CBS)

Gold Wing Tour’s gjutna, dubbelsektions aluminiumram är utformad för att förpacka motorn i ett trångt utrymme; dess strukturella tjocklek är optimerad på alla sätt för att leverera en smidig och stabil körning, från promenadtempo och uppåt, vare sig det handlar om trånga stadsgator eller ute på den öppna landsvägen.

Förutom att att flytta framhjulet framåt under full fjädringskompression, är en annan fördel med den dubbla ”wishbone” framfjädringen minskningen av inre friktion som en vanlig teleskop-framgaffel skapar, då innerbenen färdas upp och ner inuti gaffelbenen. Lager används hos alla leder för styrning och fjädring, för att ytterligare minska friktionen.

Styrningen – via de dubbla gaffelhållarna – separeras också från fjädringen med en stötdämpare, och Gold Wing Tour’s girnings-moment gör den smidig och lättare att styra. Dessutom gör de patenterade styr-länkarmarna, som ansluter styret till framaxeln och styrfästena, för en helt naturlig körkänsla.

Styrvinkel och försprång är 30,5 ° / 109mm, med hjulbas på 1695mm. Gold Wing Tour väger 385 kg körklar; DCT-versionen 390 kg.

Kombi-broms-systemet (D-CBS) fördelar optimalt bromskraft till fram- och bakhjulen. Användningen av en enda, ABS-modulator – integrerad hos bromsens ECU-enhet – håller vikten ner vikten hos bromssystemet. Systemet är även kopplat till aktuellt körläge, och bromsegenskaperna anpassas automatiskt till rådande körsituation. Dubbla 320mm främre skivor greppas av 6-kolvs bromsok, och den bakre 316mm skivan med ett 3-kolvs bromsok.

Gold Wing Tour drar också nytta av en Pro-Arm svingarm, som är fäst på ramens vänstra sida. Den högra sidan ger smidigt tillträde för serviceändamål. Detta ger mycket större designfrihet och gör maskinen lättare att hantera, samtidigt som det även bidrar till ökad stabilitet. Pro-Link ger progressiv fjädringsverkan och komfort medan sfäriska leder används rakt igenom, för god vridstyrka.

Dämpningsnivåerna justeras elektriskt i förhållande till aktuellt körläge. Servomotorer inrymt hos främre och bakre stötdämpare flytta nålar för att styra oljeflödet, skräddarsy dämpkraft för det aktuella körläget. Bakre fjäderförspänning är också elektriskt justerad. Förutom de 4 körlägena finns även 4 inställningar av fjäderförspänning i förhållande till viktbelastning från mjuk till hård: ensam förare; förare med bagage; förare med passagerare och förare med passagerare och fullt lastad med bagage. Inställningen visas på TFT-skärmen och justeras via reglage.

 

Motor

  • Sexcylindrig SOHC 24-ventils boxermotor
  • Elektronisk gasreglering (TBW) med 4 körlägen för skräddarsydd effekt
  • Honda valbar momentreglering (HSTC)
  • Körlägen hanterar även HSTC, fjädringsdämpning och bromskraft
  • Tomgångsstopp och integrerad startmotor/generator (ISG) hos DCT-version
  • Hill Start Assist (HSA)
  • 6-växlad manuell växellåda med assist/slirkoppling och elektrisk back

För att leva upp till de nya hanteringsnivåerna hos det nya chassit har även 1.833cc-motorn uppdaterats. Fortfarande är det en sexcylindrig boxermotor, men nu med fyra ventiler per cylinder i stället för två, som är mycket kompaktare i storlek och 6,2 kg lättare.

Toppeffekten på 93kW infinner sig vid 5500 varv per minut, med max vridmoment på 170Nm vid 4,500 varv per minut. Cylinderborret på 73mm matchar slaglängden på 73mm; vänster och höger cylindrar har en offset på 4mm och cylinderhylsorna är av aluminium. Kompressionsförhållandet är 10,5:1.

Unicam-topplock, insugsventilerna styrs av vipparmarna, avgasventilerna med valsarmar använder också en koaxial vridaxel för både insug och avgassystem istället för den gamla modellens ventillyftarstruktur.

Förbränningskamrarna är nu med en 4-ventils ’pentroof’ -konstruktion (i stället för en 2-ventils kammare) där insugsportarna är utformade för att främja spridningsflödet av bränslet inuti cylindrarna, vilket förbättrar effektiviteten. Kolvarna har en molybdenbeläggning för att minska friktionen.

Tillägget av elektrisk gasreglering, Throttle By Wire (TBW), har medfört 4 körlägen för att ändra motorns karaktär och kraftleverans, kopplad till fjädringsdämpning och kombi-bromssystemet (D-CBS):

TOUR-läget är grundinställningen för komfort och kraft. Den ger ett direkt öppningsförhållande på 100% mellan gasreglage och gasspjället med standard dämpning och bromskraftfördelning fram / bak.

SPORT ger den kvickaste responsen mellan gasreglaget till gasspjället och ger stark acceleration, med kraftigare dämpning och mer kraft hos bakbromsen.

ECON-läget ger maximal bränsleekonomi och smidig körning, med mjukare gasrespons och standard dämpning och bromsstyrka.

RAIN anpassar systemet till våta och hala förhållanden, med mjukaste gasresponsen, standard bromskraftfördelning och mjuk fjädringsdämpning.

Honda Valbar Momentstyrning (HSTC) övervakar och bibehåller sömlöst bakhjulets dragkraft, i alla körförhållanden, för ett extra lager av trygghet. Dess nivå regleras via TBW i förhållande till valt körläge.

Det finns två luft insugskanaler placerade fram till vänster och höger bak. Denna struktur genererar ett virvlande när luften sugs in, resultatet är effektivare användning av luftfiltrets hela yta och minskning av motståndet. Den invändiga utformningen av båda kanalerna har optimerats för att anpassa sig till insugspulserna när motorn jobbar på låga varvtal, vilket förbättrar gasrespons och vridmoment vid mindre gaspådrag. Ett spjällhus ökar på luftflödet och förbättrar gasrespons.

För att komplettera motorns djupa bas-signatur genererar avgaserna nu ett kraftfullt muller, utan alltför mycket buller. Avgasrörens tvärsnittsareor har reducerats med 20% för två av de sex cylindrarna, vilket medför förändringen i ljudvolymen och djupet.

ISG (Integrated Starter Generator) kombinerar generator och startmotor i en komponent, där generatorn effektivt blir startmotorn när den förses med omvänd elkraft. Det är 2,4 kg lättare än ett standardsystem. Spiralformade drev används för ISG-drivhjulen, vilket reducerar motorns mekaniska ljud.

De viktigaste egenskaperna hos ”Idling Stop”-systemet är motorns extremt tysta start tack vare användningen av ISG, och där den smidiga startkänslan uppnås genom en kombination av DCT och TBW-kontroll. När du stoppar vid ett trafikljus med tomgångsstoppsystemet aktiverat, stannar motorn automatiskt efter 3 sekunder och vid omstart måste föraren bara vrida på gasen, som omedelbart startar motorn.

Systemet styrs så att hydrauloljetrycket påförs i förväg till DCT-systemet som i sin tur aktiverar kopplingen när motorn startar, så att tidsfördröjningen från när föraren vrider på gasen tills att motorcykeln börjar röra på sig minskar. För att begränsa risken för abrupt känsla öppnas TBW-gasspjället gradvis i relation till vridandet på gasrullen vilket ger den smidiga accelerationen som passar en Gold Wing. Idling Stop kan slås PÅ eller AV via brytaren på höger styrhalva.

Att starta i en backe med en konventionell motorcykel innebär ofta att bromsarna släpps samtidigt, man vrider på gasen och lättar på kopplingen i relation till hur kraftigt lutande backen är. För att underlätta detta arbete har nya Gold Wing med manuell växellåda med Hill Start Assist (HSA).

Efter att ha stoppat i en sluttning resulterar ytterligare tryck på bromsreglaget att ABS-modulatorn snabbt genererar hydrauliskt tryck hos det bakre bromsoket. Då det är dags att köra iväg, även när bromshandtaget släppts behåller hydraultrycket temporärt bromskraften (i ca 3 sekunder) så att start i uppförsbacken med gasreglaget är möjligt. När systemet är i drift aktiveras HSA-indikatorn för att informera föraren.

Den manuella 6-växlade växellådan är också utrustat med en ”kamdämpare” mellan kopplingen och transmissionen, som separerar den inre tröghetsmassan, reducerar ljudet och förbättrar växlingskvaliteten / hållbarheten. En kamassisterad slirkoppling (med färre skivor och reducerad hydraulfriktion hos frikopplingsmekanismen) har ersatt den hydrauliska hjälpkopplingen. Detta har minskat kopplingsbelastningen vid hävarmen med 20% och ger även mjukare nedväxlingar, slirmekanismen bidrar också till högkvalitativa nedväxlingar.

 

Växellåda med dubbelkoppling (DCT)

  • Tredje generationens 7-växlade DCT
  • Smidigare, tystare med snabbare upp- och nedväxlingar
  • ”Walking”-läge gör att maskinen kan ”krypköra” framåt eller bakåt
  • De 4 körlägena hanterar även DCT för optimerad respons
  • Optimerad låghastighetsmanövrerbarhet

Hondas DCT-teknik är nu inne på sitt elfte produktionsår, och över 140 000 enheter DCT-utrustade Honda-tvåhjulingar har sålts i Europa. Den levererar konsekventa, sömlösa växelbyten upp eller ner och blir mycket snabbt en slags andra natur i bruk. Den använder två kopplingar: en för start och växlarna 1, 3 och 5, den andra för 2, 4 och 6, med huvudaxlen för varje koppling placerad inuti den andra för kompakt format.

Respektive koppling är oberoende styrd av sin egen elektrohydrauliska krets. När en växelförändring sker, förbereder systemet nästa växel med hjälp av kopplingen som inte används för tillfället. Den första kopplingen frikopplas sedan elektroniskt, samtidigt som den andra kopplingen ingriper.

Resultatet är konsekvent, snabb och sömlös växling. Dessutom, eftersom dubbelkopplingarna överför kraften från en växel till nästa med minimal påverkan av drivningen till bakhjulet och minimerar eventuellt växlingsryck vilket gör växlingen både direkt och mjuk. Extra fördelar är hållbarhet (eftersom växlarna inte kan skadas genom att man missar en växel), omöjlighet att hamna i friläge av misstag, avslappnad stadskörning och minskad förartrötthet.

DCT-systemet erbjuder två distinkta körmetoder – de automatiska inställningarna, med förprogrammerade växlingsmönster som hela tiden läser av fordonets hastighet, växel som valts och motorns varvtal för att avgöra när en växling ska ske, och manuellt växelläge för växelbyten med hjälp av paddlarna på vänster styrhalva.

Den tredje generationen av Gold Wings DCT – och den första med 7-växlar – är särskilt utformad för långväga cruising, den är också extremt smidig och snabbväxlande.

Den är även optimerad för låghastighets manövrerbarhet , där skillnaden mellan växlarna är små, vilket minskar växlingsryck, medan skillnaden är större i det högre hastighetsintervallet för att minska motorvarvtalet. I båda hastighetsområdena förbättras komforten, eftersom växlingarna upp eller ner alltid sker perfekt.

Växlingsljud och ryck har varit i fokus under utvecklingsarbetet av tredje generationens DCT. Ljuddämpande gummi i båda ändarna av skiftgafflarnas axel minskar kraftigt ljudet vid växling.

En fjäderdämpare har installerats mellan kopplingen och huvudaxeln för att absorbera vridmomentet i rotationsriktningen, vilket reducerar ljudet och ryck till följd av kontakten mellan kopplingen och huvudaxeln vid växling.

Nya Gold Wing DCT har ett 1,8 km/h framåtdrivande ”Walking”-läge och ett 1.2 km/h backläge, som manövreras via en +/- knapp på vänster omkopplare.

Av huvudaxlarna, som har en dubbelrörsstruktur, är det den yttre huvudaxeln, kopplad till jämnt antal växlar, som är sammankopplad med den inre axeln, via en kedja till balansaxeln. Denna konstruktion ger den yttre huvudaxeln rollen som backfunktionens tomgångsaxel, vilket har resulterat i en lättviktig backmekanism med en kompakt struktur utan att behöva någon separat tomgångsaxel för backväxeln.

Vid aktivering av ”Walking”-läget används de två DCT-kopplingarna för att möjliggöra förflyttning bakåt med koppling nr 1 och framåt med koppling nr 2. På detta sätt är det nu möjligt att köra framåt eller bakåt i gånghastighet genom endast kopplingskontroll, utan att behöva byta växel. Vidare styr det elektroniska gasreglaget hastigheten med snabb styrning av kopplingskapaciteten, samtidigt som man behåller ett visst motorvarvtal, vilket garanterar smidig hantering med en känsla av säkerhet i alla tänkbara situationer.

De fyra körlägena är sammankopplade med DCT. Alla delar samma motorkaraktär, kraftleverans och fjädringsinställningar som MT-modellen men kommer med extra DCT-specifika parametrar:

TOUR använder standardinställningen för smidig koppling och växling i AT-läge, med ett lågt till högt varvtalsområde vid växlingar.

SPORT aktiverar ett mer direkt kopplingsförlopp, där växlingar sker i ett förprogrammerat mellan till högt varvtalsområde.

ECON ger ett mjukt ingripande av kopplingen, med växlingar på låga-till-mellanhöga varvtal och normal växelkänsla.

RAIN-läget ger också en mjuk kopplingsfunktion, och långsammare växling i AT-läget.

Leave a Reply